Jacob Damsgaard Ditlev
Notater:
Fra Out&About Manden bag en "En Magisk Dreng" Vi har mødt manden bag for at få et særligt indblik i skabelsesprocessen. Så kære læsere, hils på Jacob Damsgaard Ditlev. Homoseksuel og opvokset i den lille landsby, Voldum, der ligger mellem Aarhus og Randers. Her voksede han op med to ældre søstre, en mor, der var præst, og en far, der var skolelærer. Efter i mange år at have dyrket teater på amatørplan, kom han i 2018 ind på Den Danske Scenekunstskole, Musicalakademiet i Fredericia. En uddannelse han færdiggjorde i 2021. Siden har han medvirket i bl.a. "De Tre Små Grise", "Elsk Mig I Nat" samt været med til at starte LGBT+ kabareten "The Rainbow Cabaret". Specielt sidstnævnte har en særlig plads hos ham. "Jeg er drevet af at lave scenekunst, der både underholder publikum, men også oplyser dem og måske udvider deres horisont. Så de forhåbentlig får nye perspektiver med sig hjem fra teatret" fortællinger Jacob, inden han begynder på baggrunden for, at han nu er i gang med at skrive en musical. "Da jeg gik på Musicalakademiet lavede jeg en bachelorforestilling på mit tredje år, som handlede om LGBT+ historie og -dramatik. Jeg valgte det emne, fordi det gik op for mig, at jeg i virkeligheden ikke kendte så meget til historien om homoseksualitet. Den er jeg jo faktisk selv en del af. Jeg ville gerne bruge mig selv og mine egne oplevelser og tanker som homoseksuel i mit arbejde. Og så har jeg aldrig fået mulighed for at spille homoseksuelle roller". Det blev til en forestilling, der både består af uddrag af eksisterende skuespil med LGBT+ temaer og af tekster, som Jacob selv har skrevet om sit eget liv. Tilbagemeldingerne fra publikum og branchefolk var gode og med klare opfordringer til at arbejde videre i den retning. "Til min store overraskelse sagde flere, at de scener og tekster jeg selv havde skrevet, var dem, der fungerede bedst. Så det gav mig rigtig meget lyst til at arbejde videre med stemningen og kernen i forestillingen", uddyber Jacob. Og så startede en proces, der på mange områder stadig er i fuld gang. Der er allerede taget kæmpe skridt. Undervejs går det op for ham, at det nok er en musical, han er i gang med at skrive. Det virkede bare meget naturligt for ham at fortælle noget af historien igennem sang og musik. Sideløbende får han mulighed for at udtænke et par af numrene til "The Rainbow Cabaret". På den måde får han atter lov til at prøve sit materiale af. "Allerede første gang vi spillede det for et publikum, kom flere efter forestillingen og sagde "tak". De havde virkelig kunnet spejle sig i de numre jeg havde lavet. Det var ret overvældende. Jeg husker jeg bare tænkte "Jamen jeg har jo bare fortalt om min egen opvækst og mine egne tanker \endash det er vel ikke så specielt"". Lige pludselig gav det mening at dele hans historie. For det betød noget for andre, der havde haft lignende tanker og oplevelser. Det kunne hjælpe andre. Samtidig hjalp det ham selv med at forstå sin egen historie og på det helt store plan, den fælles historie om homoseksuelle. Arbejdet med at skrive sange og scener til forestillingen, har stået på on/off i knap to år nu. I musicalen følger vi Jonas, som kæmper med stemmerne i sit hoved. I forestillingen bliver de personificeret af to skuespillere, hvor den ene repræsenterer samfundets forventninger til ham, altså det Jonas føler han burde være. Den anden repræsenterer Jonas' drifter og lyster, altså det, han ønsker, han turde at være. Grundlaget for forestillingen er delvist selvbiografisk, fortæller Jacob. "Jeg har ladet mig inspirere af mine egne oplevelser og tanker og refleksioner. Men de konkrete situationer og personerne i forestillingen er opdigtede. Det er en forestilling, som bidrager til mangfoldigheden i scenekunsten, og som helt sikkert kan få nogen i publikum til at føle sig set". Forestillingen behandler forelskelse, had, tvivl, frygt, den første gang, historie og fordomme. Ting som er universelle uanset om du er homo, hetero eller noget helt tredje. Men omdrejningspunktet er et homoliv. "Jeg håber min forestilling kan give nogen i publikum følelsen af at blive set. At de kan spejle sig i Jonas-karakteren. Jeg synes, vi mangler homo-historier, som ikke kun handler om at springe ud. Men som bare handler om livet som homoseksuel med store og små udfordringer". I den næste tid skal der arbejdes på musicalen. I en runde workshops før den skal opføres den tredje juni. "Det glæder jeg mig helt vildt meget til. Det bliver første gang, jeg rigtig inviterer andre folk ind i processen. Der kommer til at være to andre skuespillere og en instruktør og en pianist og vi skal sammen arbejde med materialet. Iscenesætte dele af det for at se, hvad der fungerer, og hvad der skal tilbage på skrivebordet og arbejdes videre på". Derefter skal der arbejdes videre med manuskriptet og sangene frem mod endnu en workshop, som er ved at blive planlagt til efteråret. En ting er dog sikkert, torsdag den 5. oktober skal der laves en såkaldt reading af forestillingen på Teatret Svalegangen i Aarhus. Billetsalget er startet. "Det er så skønt, at jeg får mulighed for at dele min forestilling med publikum flere gange mens jeg stadig er i udviklingsfasen. For det er vigtigt for mig at mærke, hvordan publikum reagerer". Processen med at skrive en musical tager oftest år. Fra idéen opstår, bruges der tid på at skrive første oplæg, inden man så kan høre den ved hjælp af nogle skuespillere. Derefter omskriver du så \endash igen og igen. "Mit mål er, at forestillingen skal produceres og spilles på et teater og derefter rundt på turné i Danmark. Jeg vil især gerne spille forestillingen ude i yderkanterne af Danmark, hvor der måske er ekstra meget brug for mangfoldighed og diversitet", fortæller Jacob. "Jeg vil ganske enkelt lave den teaterforestilling, jeg selv ville ønske jeg havde set, da jeg voksede op. Da jeg manglede noget at spejle mig i", slutter Jacob , inden han skal tilbage til sin computer for at finpudse på musicalen endnu engang. Vil du opleve "En Magisk Dreng", så kan første workshop opleves lørdag den 3. juni kl. 15.00 til "Smagen Af Musicals" på Fredericia Musicalteater. Reading af forestillingen kan opleves torsdag den 5. oktober kl. 19.00 til "Off The Record" på Teatret Svalegangen.
|