Askou Robert Jensen
- Født: 10. Okt. 1914, Hørdum Sogn, Hassing Herred, Thisted Amt
- Ægteskab (1): Elisabeth Guldhammer Dal den 19. Sep. 1942 i Slagelse Sankt Peder Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt
- Død: 3. Sep. 2008 i en alder af 93 år
- Begravet: Vor Frelsers Sogn, København Søndre, København
Notater:
FT 1916: Thisted, Hassing, Skyum-Hørdum, Hørdum, matr. 3 - hos forældrene FT 1921: Thisted, Hassing, Hørdum, Hørdum, matr. 3 - hos forældrene FT 1925: Thisted, Hassing, Hørdum, Hørdum, matr. 3e - hos forældrene FT 1930: Ikke fundet FT 1940: Ikke fundet
1945+49 (barnefødsel): Store Møllevej 32.4.tv
Mini-biografi: Drog som 17-årig husmandssøn fra Thy til København og blev efter læreår hos Svend Lindstrøm optaget på Akademiet hus professor Aksel Jørgensen og Kræsten Iversen. Debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1940. Udstillede herefter i en årrække bl.a. på Charlottenborgs Forårs- og Efterårsudstillinger. Var fra 1955-59 desuden medlem af censurkommitéen. Askou-Jensens værker er i høj grad inspireret af den konstruktive skoling han fik af Aksel Jørgensen samt den stoflige/koloristiske fornemmelse, der udgik fra Kræsten Iversen og traditionen bagud til de "gamle" modernister, Isakson og Weie. Det giver sig udtryk i en række markante, ekspressivt udtrykte motiver, der spænder fra bornholmske og jyske landskaber til markante figur- og portrætmalerier. Begyndte tidligt selv at undervise i tehning og maleri, først på "Skolen for Fri og Merkantil Konst" og sideløbende i det små, hjemme i atellieret på Amager. Det udviklede sig dog hurtigt til en meget besøgt skole, som fra 1946 fik til huse på Ny Carlsberg Glyptoteket. Her blev Askou-Jensen gennem næsten et halvt århundrede, en nænsom fødselshjælper for mangt et ungt tallent, hvad enten vejen gik videre over Kunstakademiet eller diverse designuddannelser. Ikke mindst for denne pædagogiske side af sit kunstneriske virke modtog Askou-Jensen megen anerkendelse. Ridder af Dannebrog.
Sønnen Hans fortæller: Askou-Jensen drog som 17-årig husmandssøn fra Thy til København og blev efter læreår hos maleren Svend Lindstrøm optaget på Kunstakademiet hos professorerne Aksel Jørgensen og Kræsten Iversen. Han debuterede i 1940 på Kunstnernes Efterårsudstilling og udstillede herefter i en årrække bl.a. på Charlottenborgs Forårs- og Efterårsudstillinger. Var fra 1955 \endash 59 desuden medlem af censurkomitéen. Askous værker er i høj grad inspireret af den konstruktive skoling han modtog i akademitiden hos Aksel Jørgensen samt den mere stoflige/koloristiske frigjorthed, der udgik fra Kræsten Iversens skole med inspiration bagud til de "gamle" modernister, Isakson og Weie. Det giver sig udtryk i en række markante, ekspressivt udtrykte motiver, der spænder fra alvorlige bredt anlagte landskabsbilleder fra den nordvestjyske hjemegn til mere frodige, bakkede sjællandske motiver og markante figur- og portrætmalerier fra atelieret hjemme i København. Fascination af specielt det bornholmske landskab med dets særegne motiver og ikke mindst lyset kommer ind i hans værk fra slutningen af 1940'erne og frem til slutningen af 1950'erne og igen via ophold på øen i begyndelsen af 1970'erne. Udgangspunktet var Gudhjem, husene, tagene, klipperne, udsigten over havet med den høje vandlinie. Og lyset! Han udtalte en gang selv om sit bornholmermaleri, at netop det bornholmske lys var ved at tage magten fra ham de første år… en næsten febrilske optagethed af farven i mødet med motivet! Og det er måske det Oluf Høst kunne fornemme, da han en dag kom forbi den unge Askou ude i klipperne og udtalte: "De skal lære at holde mere orden på Deres palet, unge mand!" I de første år indlogerede Askou sig hos Tranbergs på Afholdshotellet (nu Hotel Gudhjem). Ester og Aage Tranberg var søde og gæstfrie hotelfolk, og deres store interesse for kunst medførte, at hotellet blev et mødested for logerende kunstnere, som inspirerede hinanden og betalte for deres ophold med malerier ("Kunst for Varer"). Dertil kom bekendtskaberne, der efterhånden opstod med de lokale, mere eller mindre fastboende Gudhjemkunstnere, både malere og keramikere. Arbejdsperioderne på Bornholm udvidedes med årene til ophold, nu også med hustru og børn, længere nede på kysten, i Svaneke og Årsdale. Og i begyndelsen af 1970'erne var det inspirerende udgangspunkt lokaliteten Klømperne ved Bådstad, hvor familien logerede i maleren Eli Rasmussens lille fiskerhytte helt nede i klipperne. Eli Rasmussen (Det Blå Hus i Svaneke) var en af Askous gode bekendte fra de unge år. Når man ser tilbage på Askous kunstneriske produktion, er den samlet set ikke voldsom stor. Det hænger sandsynligvis sammen med det faktum, at der efterhånden som årene gik blev stadig mindre tid til personlig fordybelse og dermed kontinuitet i en fortsat kunstnerisk udvikling. Sagen er, at Askou en stor del af tiden, år efter år, ved siden af sit eget maleri udøvede en omfattende pædagogisk virksomhed. Allerede i akademitiden begyndte han som undervisningsassistent i tegning og maleri på Skolen for Fri og Merkantil Kunst i København, og sideløbende havde han elever hjemme i atelieret på Amager. Det udviklede sig hurtigt til en meget besøgt privat malerskole, som efterhånden kom til at fungere som en egentlig forberedelsesskole til Akademiet og de kunsthåndværksmæssige uddannelser. Skolen fik fra 1946 hjemsted på Ny Carlsberg Glyptoteket. Her blev Askou gennem næsten et halvt århundrede (citat) "Den store læremester" …" en institution ligesom i sin tid Rostrup Bøyesen og Bizzie Høyer. Hundredvis, måske snarere tusindvis af unge kunstnere har gennem årene nydt godt af hans kyndige vejledning og er veludrustet blevet befordret videre til blandt andet Kunstakademiet"…." For flere generationer af kunstnere blev hans undervisning i museet på Dantes Plads en fuldstændig uomgængelig forberedelsesskole til skolerne for brugskunst og Kunstakademiets skoler. Hos ham lærte man at bruge øjnene, blyanten, papiret og ikke mindst sin fornemmelse for komposition." ( Alle citater af Peter Michael Hornung fra et 90 års fødselsdagsportræt i Politiken, 2004). Askou malede ikke selv de sidste mange år af sit liv. Men hans interesse for de unge og deres kunstneriske udvikling var usvækket. Han fortsatte med at undervise til langt op i årene og var 80 år, da han i 1994 startede sit sidste hold på Glyptoteket. ("Jeg må vel hellere holde op nu, inden de synes, jeg er for gammel!").
Nekrolog (9.9.2008 i Politiken): Robert Askou-Jensen, maler, 93 år, var en institution, idet i hundredevis, måske snarere tusindvis af unge kunstnere igennem årene nød godt af hans kyndige vejledning på Kunstakademiet. Hans indsats begyndte på Skolen for Fri og Merkantil Kunst, hvor han debuterede som pædagog, og den fortsatte på Glyptoteket i København, hvor han i 1946 oprettede sin egen tegne- og maleskole. Udgangspunktet var, at ingen bedre end de gamle græske billedhuggere havde forstået at gengive den ideelle menneskeskiggelse. Det var derfor, at romerne kopierede grækerne. For flere generationer af kunstnere blev hans undervisning i museet på Dantes Plads en upmgængelig forberedelsesskole til skolerne for brugskunst og Kunstakademiets skoler. Hos ham lærte man at bruge øjnene, blyanten, papiret - og ikke mindst sin fornemmelse for komposition.
Begivenheder
• Konfirmation, 30. Sep. 1928, Hørdum Sogn, Hassing Herred, Thisted Amt.
Askou blev gift med Elisabeth Guldhammer Dal, datter af Rasmus Pedersen Dal og Anna Andreasen Guldhammer, den 19. Sep. 1942 i Slagelse Sankt Peder Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt. (Elisabeth Guldhammer Dal blev født den 5. Sep. 1917 i Slagelse Sankt Mikkels Sogn, Slagelse Herred, Sorø Amt, døde den 26. Aug. 2012 i Nathanaels Sogn, København Søndre, København og blev begravet i Vor Frelsers Sogn, København Søndre, København.)
Parnotater:
Han: Ungkarl, kunstmaler, Tangevej 37, Brønshøj Hun: Pige, husassistent, Løvegade 40, Slagelse
|