![]() |
Fra Thomas Gjurup's bog: Roskilde Rock 1962-1972:
Orkestret havde deres oprindelse i Flaming Stars og Twanglers. I starten af 1963 havde Twanglers følgende besætning:
Geert Hansen, sang
Henrik Weber Jensen, singleguitar
Hans Christian Kirkevang, rytmeguitar
Jesper Christiansen, bas
Poul Bunder Larsen på trommer.
I august 1963 opløstes Twanglers, men "genopstod" under navnet Shouts med besætningen
Freddy Andersen, sang
Hans Christian Kirkevang, singleguitar
Kurt Norman Hansen, rytmeguitar
Jesper Christiansen, bas
Poul Larsen på trommer.
Deltog i konkurrencen "Danmarks Beatles" 19. april 1964 i Holtehallen. I 1964 gik Andersen og Kurt Norman Hansen overtog sangen. Kort efter gik han til Shakemasters. Hans plads blev overtaget af
"Ringo" Ole Frederiksen, sang
Leo Rybak på rytmeguitar.
Frederiksen forlod dog gruppen få måneder senere, og Christiansen og Kirkevang overtog det vokale.
Som kvartet opnåede Shouts en førerposition i Roskilde, hvor de var blandt de populæreste grupper ved utallige engagementer på Hotel Roar, Fjordvilla og i Roskilde Hallen.
Shouts blev nr. 1 ved Sjællandsmesterskabet i Pop 1965 i Ringsted, og senere samme år nr. 3 ved DM, hvilket gav kontrakt med Sonet på tre singleplader. Debutpladen blev de "selvkomponerede" "I Saw A Girl", og "Please Don't Do".
I slutningen af 1965 gik Poul Larsen ud af gruppen p.g.a. værnepligt. Hans stedfortræder blev
Anders Krogh på trommerne.
Til trods for at gruppen nævnte Donovan og Dylan som store inspirationskilder, så blev deres anden single den gamle Johnny Otis-rocker "Crazy Country Hop" og The Who's "La La La Lies". Ved samme lejlighed indspilledes den aldrig udgivne "It's Not True" - endnu et The Who-nummer. I midten af 1966 var der igen udskiftning af janitsharen med københavneren
Ejnar Strauss (ex-Ex-Checkers).
The Shouts opløstes i december 1966 på grund af medlemmernes uddannelse. Kirkevang tog således et halvt år til østrig. The Shouts optrådte dog en enkelt gang i starten af 1967 ved "Ung 67" arrangementet i Forum i København. Den tredje single for Sonet, der skulle have været "Little Latin Lupe" blev aldrig indspillet.
Shouts spillede i 1966 en række jobs med Søren Strømberg (ex-Danish Sharks) på Fyn og i Jylland som Søren Strømberg and His Combis. De oprindelige Shouts var blandt de førende pigtrådsgrupper i Roskilde og turnerede Danmark tyndt sammen med Beatmakers og Zorros der var de eneste, som opnåede at komme på det eftertragtede vinyl i tresserne. Gruppen optrådte på praktisk talt hvert eneste større spillested i Danmark inkl. "Africano" i Esbjerg, samt københavnerstederne "Hit House", "Revolution" og "Giraffen" - sidstnævnte sted var de bl.a. fast inventar når "De Højes Klub" holdt bal. En forening for piger over 1,75 og mænd over 1,80 cm! Endvidere turnerede de i de svenske folkeparker i 1964 på samme plakat som Gunilla Thorn. De var opvarmningsorkester ved koncerter med Brian Poole & The Tremeloes i Roskilde Hallen, The Kinks i Nykøbing Falster, The Pretty Things på Fjordvilla og The Spotnicks i Køge. Shouts spillede to sæsoner på Dyrehavsbakken i henholdsvis "Place Pigalle" og "Valhalla" samt var fast orkester ved de årlige fester i Studenterforeningen i København i 1964-67.
I juli 1965 spillede de 14 dage på "Goggen" på Fanø, hvor Ekstra Bladet dækkede gruppens ophold i en af ugerne med daglige reportager.
Jesper Christiansen reorganiserede Shouts i februar 1967 med følgende medlemmer:
Michael Julin, sang og rytmeguitar, (ex-Wizards)
Bjørn Uglebjerg, trommer
Bent Pedersen på singleguitar.
Uglebjerg erstattedes hurtigt af
John Wood, ex-Seven Sounds,
indtil Poul Larsen fra de oprindelige Shouts vendte tilbage.
De "nye" Shouts indspillede to singler for RCA. Sidstnævnte blev udsendt under navnet East-West, da Christiansen havde forladt gruppen før pladeudgivelsen og tog patent på navnet. Christiansen erstattedes af
Kaj Rose Petersen, bas, fra Rocking Ghosts.
East-West navnet var Julins ide og blev taget fra titlen på en Paul Butterfield Blues Band-LP. East-West fortsatte med skiftende medlemmer et års tid.
Først gik Bent Pedersen til Tommy P's Studio Group og erstattedes først i et par jobs af
Claus Asmussen (ex-Noblemen),
men derefter permanent af
Poul Erik Enggren (ex-Jolly Boys, Marquierne).
Kort efter forsvandt også Kaj Rose til Tommy P. Han erstattedes af
Jesper Enggren også fra Marquierne.
I foråret 1968 blev East-West kontaktet af sangeren Bengt Svan, der var søn af den daværende Tivoli-direktør Eigil Svan. Bengt Svan, der netop var kommet uoverens med sin gruppe Voces, tilbød East-West jobbet som backing ved en hel sæson i Tivolis dansetempel "Karrusellen" og efterfølgende engagementer i Sverige, hvor de bl.a. var opvarmning for Kinks i Göteborg. Samarbejdet mellem Svan og East-West ophørte efter Sveriges turneen. Michael Julin fortsatte med East-West til nytåret 1969, hvor han trådte ind i Rocking Ghosts (New Ghosts). Kort før opløsningen var Poul Larsen blevet erstattet af endnu et medlem fra Marquierne -
Bjarne Bech Kristoffersen.
Jesper Christiansen dannede efter Shouts den progressive gruppe Ham med Nils Henriksen, singleguitar, (ex-Madisons, senere Culpepers Orchard, Mo-I-Rana), Max Leth, orgel, og Jørgen Stig, trommer, (begge tidligere The Keepers). Siden spillede Christiansen i Independence (69-70), Mosaic (1970), Days (71), Fujara (72-74), Days (74), Hvalsø Spillemændene (74), Savage Rose (77) og Bayou Blues Band (80-87). I 2005 spillede Jesper Christiansen - nu Jesper Bach - i rockrevialorkestret Flashback. Michael Julin indledte efter East-West duosamarbejde med Pete Quaife fra The Kinks, Det oprindelige Shouts var gendannet ved et enkeltstående arrangement i 1990'erne, hvorimod de nye Shouts havde ca. 10 jobs i 1990-91.
Var gendannet til Roskilde Tråd '07 - 3. Nov. 2007 (Jesper Bach (Christiansen) (el-b), Hans Christian Kirkevang (lead-g), Poul Larsen (dm) (3 oprindelige medlemmer), Hans Christians bror: Søren Kirkevang (rhythm-g - ex-Spies) - Poul Larsen er dog senere afløst af Rico Westrup fra Creak Creepens/Silver).